Köpvillkor

Köp

Vid beställning över Internet träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

Priser

Alla priser inkluderar moms, frakt (se frakt nedan). Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Vi reserverar oss för prisändringar beroende på ändringar i valutakurser eller på världsmarknaden för mattor.

Frakt

Vi erbjuder alltid alla order mot en fast fraktavgift på 75 sek oavsett storlek på order och matta.

Alla mattor som visas i butiken finns för leverans inom 2-14 dagar .Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas. Återbetalning sker oftast omgående, senast inom 30 dagar. Vi har inte möjlighet att leverera till boxadresser.

Fraktvillkor för leveranser till Sverige

DHL Service Point – Standardfrakt

Standardfrakt levereras från vårt lager onsdagar och torsdagar.
Leveranstid 1 – 14 vardagar*

* Leveranstiden gäller för beställningar som genomförs innan kl.23.59 tisdag. 
För beställningar som görs på helger eller efter tisdag kl.23.59 räknas leveranstiden från nästkommande onsdag veckan efter.

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt av ditt köp. Detta innebär att du har totalt 14 dagars ångerrätt på alla våra varor och kan alltså returnera varan inom 14 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under “Retur”.

Vid utnyttjande av ångerrätten, vänligen klicka på in på vårt retur-formulär: https://www.rugstore.se/page/r...

Nedan information ska ingå i meddelandet:

Ångerblankett

Information om konsument:
Namn: ____________________
Adress: ____________________ Postnummer: ____________________ Ort: ____________________
E-post eller telefonnummer: ____________________

Ordernummer: ____________________

Produktnamn: ____________________

Artikelnummer: ____________________

Antal: ____________________

Felbeskrivningen alternativt anledning varför ni vill returnera varan: ____________________ 

Det här är en mall för ångerblankett som tillhandahålls av Konsumentverket efter förordnande av regeringen. Innehållet är baserat på bilaga 1 i direktiv 2011/83/EU.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande innan ångerfristen gått ut. Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar vi fått från dig, ej leveranskostnader. Återbetalningen görs så snart som möjligt och senast 14 dagar från den dag vi mottog meddelandet att du önskar utöva ångerrätten.
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt om vi inte särskilt överenskommer om annat. Om du utövar din ångerrätt är du skyldig att utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från dagen för ditt meddelande återlämna den vara som du vill utöva din ångerrätt för.
Vid återsändande av en vara står vi för kostnaderna för returen om du använder Rugstores retursedel med adress Rugstore Nätvägen 2, 432 74, Sverige

Garanti/reklamation

Du har garanti på alla produkter köpta av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då varan levererats. Som privatperson omfattas du även av Konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell reparationskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått kunden. Kunden står för fraktkostnader om denne åberopar garanti. Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett. Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats. Vid garantiärenden, vänligen kontakta vår kundservice 0760-38 89 81 eller mail info@rugstore.se

30 dagars öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp på alla våra varor. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under “Retur”. Vi erbjuder kostnadsfri retur på alla beställningar inom Sverige för att du som kund ska känna dig 100 % nöjd med ditt köp. Utförlig information gällande returer finner du under rubriken “retur”.

Retur

Vid retur måste du kontakta vår kundservice info@rugstore.se 

Det är ditt ansvar att varan kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl, gärna i originalförpackningen eller motsvarande.

Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett. Tänk på att betalning för eventuella tillvals- och fraktkostnader inte återbetalas vid en retur. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Kräver ditt reklamationsärende att vi undersöker varan ska av Rugstores kundservice anvisad fraktsedel med adress Rugstore Nätvägen 2, 432 74, Sverige användas för att skicka varan till Rugstore för undersökning. Om anvisad fraktsedel inte används är du skyldig att betala kostnaden för frakt av varan för undersökning själv. Vara som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras.

Momsfritt för företag inom EU

Företag som är momsregistrerade i ett EU land annat än Sverige och som kan uppge ett giltigt EU-momsnummer debiteras inte moms. Priserna på siten visas med moms, momsen dras av i kassan efter det att du loggat in eller nyregistrerat dig. Vi levererar endast till den adress där företaget finns registrerat. För att kontrollera om ett momsnummer är giltigt kan du använda länken nedan:

http://ec.europa.eu/taxation_c...

Faktura, Klarna

Har du ett svenskt personnummer eller organisationsnummer kan du bli fakturerad och betala i efterskott. Om du väljer faktura skickas betalningsinstruktion från Klarna med 30 dagars förfallodatum från det att vi skickat din vara för leverans. Ingen extra avgift tillkommer vid köp mot faktura däremot utgår påminnelseavgift och dröjsmålsränta vid sen betalning. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter. När du väljer faktura gör Klarna en kreditvärdering vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Om köpet inte går igenom med faktura kan du genomföra beställningen med någon annan av de betalningsmetoder som vi erbjuder. Har du frågor gällande faktureringen genom Klarna är du välkommen att kontakta dem på telefon 08 – 120 120 00. För fullständiga villkor hänvisas till Klarna.

Klarna Köpvillkor

Delbetalning

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning, Klarna konto. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna Konto sammanställs på en kontofaktura månatligen.

Fel vid leverans

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor kontaktar du vår kundservice info@rugstore.se Felet skall anmälas inom skälig tid efter det att varan mottagits. Rugstore står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation. Rugstore förbinder sig att alltid följa ARN (Allmänna Reklamationsnämndens) rekommendationer.

Transportskador

Synliga skador på godset skall anmälas till vår kundtjänst: e-post info@rugstore.se eller till DHL inom skälig tid efter upptäckten. Dolda transportskador skall anmälas till vår kundtjänst på 0760-38 89 81 eller vår mail info@rugstore.se

Specialgjord/anpassade beställningar

Vid köp av mattor specialanpassat enligt era egna önskemål så som köp av gångmattor på metervara, mattor på specialmått, entrémattor på metervara och heltäckningsmattor erbjuds ingen ångerrätt då dessa order är helt producerade och speciellt gjorda åt er som kund efter er order. 

Ej utlösta paket

Mattor som beställts men som ej är utlösta eller som returneras till oss på grund av att du som köpare inte varit tillgänglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 395 SEK inklusive moms för administrativa kostnader. Vid specialbeställningar så debiteras hela ordervärdet.

Sekretess och hantering av personuppgifter

När du lägger en beställning eller registrerar dig som kund uppger du dina personuppgifter. I samband med din beställning eller registrering godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation vi har med dig för att kunna tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. Rugstore.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part, undantag gäller våra partners för leveranser och betalning. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort utan att ange någon anledning. Kontakta i så fall kundservice.

Cookies

Rugstore.se använder cookies för att tillhandahålla en smidig väl fungerande e-handel. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Vi använder oss också av cookies för att mäta och optimera vår marknadsföring. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över Internet. Du kan i så fall enkelt ändra denna inställning i din webbläsare.

Minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande.

Villkor för presentkort

Presentkortet är endast giltigt för inköp av produkter hos Rugstore och kan inte användas tillsammans med andra presentkort. Presentkortet är giltigt till och med datumet som presentkortet är märkt med. Väljer du att lämna tillbaka en matta som är köpt med ett presentkort sker din återbetalning i form av ett nytt presentkort från vilket returfraktkostnaden är avdragen. Om du inte utnyttjat hela presentkortets värde vid ett köp får du ett nytt presentkort på mellanskillnaden. Presentkortet är en värdehandling och bör likställas med kontanter och behandlas därefter. Rugstore tar inte ansvar för förlorade, stulna eller skadade presentkort.

Alternativt tvistlösningsförfarande

I tillfälle av tvist som inte kunnat åtgärdats genom direktkontakt med Rugvista har du som konsument möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning vid konsumenttvister www.arn.se. Adress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid tvist följer Rugvista allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du har även möjlighet att använda EU-kommissionens plattform för tvistlösning online www.ec.europa.eu/odr.

Kontakt

Våra kontaktuppgifter är: Rugstore Nätvägen 2, 43274 Varberg, telefon 0760-38 89 81 info@rugstore.se och vårt organisationsnummer är 559390-8493.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.